Címkék

, , , , ,

kicsiny-balazs-winterreise

Kicsiny Balázs: Winterreise (2005)

Hozzávalók:

  • 2 tetszőleges pozícióba rendezhető, életnagyságú bábu
  • 2 papi ruha
  • 2 vívómaszk
  • 1 pár síléc
  • 1 pár troli-áramszedő
  • 2 villanykörte
  • 4 kegytárgy – legjobb a hármas kereszt
  • néhány méternyi pózna
  • és persze egy kellően nagy belső tér.

Szereld össze a hozzávalókat a képen látható módon. Fontos, hogy minél hétköznapibb, könnyen felismerhető tárgyakat használj az installációdhoz, hogy minél több képzettársítást beindíthass a látogatókban. A művészeti értékhez csak hozzáad, ha ezek a tárgyak szokatlan párosításban szerepelnek, egymástól teljesen távoli fogalomkörökből, illetve ha a megszokottól eltérő funkciót kapnak a kompozícióban.

Ha a két figurát ugyanarra a sílécre állítod, de egymásnak háttal, komikus hatást kelthet az utalás az egyházi szereplők igyekezetére, amit leginkább a másik, hozzá minden vonásában hasonló egyházi szereplő akadályoz. Így a síléc, ami egyébként a mozgást, gyorsabb haladást elősegítené, csak blokkoló tényezővé válik, és a trolit működtető áramszedő szintén: paralel helyzetből keresztbe fordítva nemcsak összeköti, de meg is akadályozza őket, mindezt a szimbolikus kereszt formájában. Lehet, hogy a vallás vagy az egyház itt amellett, hogy összetart, a konfliktus fő okozója és a haladás gátja is? A káoszt erősíti, hogy szerencsétlen papok zavarukban fejjel lefelé tartják a pápai kereszteket – egyébként tök határozottan, eltökélten, mintha teljesen tudatában lennének, hogy mit akarnak.

A tudást szemlélteti a fejük helyén lévő világító villanykörte is, ami – már a legkorábbi képregény- és rajzfilmélményeinkből evidens – a megvilágosodást, a hirtelen eszünkbe jutó megváltó ötletet jelképezi. Bár ebből a világosságból nem sok szűrődik át a vívómaszkon, ami viszont jótékonyan azt is eltakarja, hogy a szereplők feje, agya és arca hiányzik. Tehát mondhatni ész nélkül kergetik a céljaikat, amit ők talán tudnak, hogy micsoda, de bármilyen külső szemlélő számára teljesen értelmetlennek tűnik. Még ahhoz is töketlenek, hogy ha már felvették a vívómaszkot, legalább tisztességesen szembeforduljanak egymással és úgy küzdjenek meg! Akkor viszont uzsgyi, az viszont az említett tényezők miatt nem lehetséges. Így válnak a tárgyak a haladás elősegítőiből annak béklyóivá.

Na, jól összekevered az egészet, és hagyod leülepedni a befogadó elméjében. Kis szerencsével (na meg néhány egyéb installációval, és egy jól eltalált koncepcióval, de ehhez már nem kapsz útmutatót, innen már ugye megy magadtól is) akár a Velencei Biennáléra is kijuthatsz vele – a siker garantált!