Címkék

, , , ,

Map, 1961 by Jasper Johns

Jasper Johns: Térkép (1961)

Egyesek szerint a mű egy szóvicc, miszerint “Jasper Johns szó szerint feltette az amerikai festészetet a térképre”. Valóban így tett, kapott a haverjától, Robert Rauschenbergtől egy vaktérképet, amire aztán felvitte a festéket. Másrészt Johns azóta (illetve a pár évvel korábbi amerikai zászló óta) a kortárs festészet egyik etalonja, a pop art és az absztrakt expresszionizmus ikonja, akinek műveiért milliókat fizetnek (akár 80 milliót is – dollárban).

Mit csinált ezzel az amerikai térképpel, amitől hasra kell esnünk? Részben ugyanazt, mint előtte 24 évesen a zászlóval is: fogta az amerikai nemzettudat egyik legközhelyesebb szimbólumát, ami mindenhol jelen van, mindenki folyamatosan hivatkozik rá, majd elkezdte olyan áthatóan tanulmányozni, és olyan intenzitással megfesteni, hogy ezeknek a szimbólumoknak a jóval alaposabb megtekintésére kényszerítsen minket – és ezáltal arra is felhívja a figyelmet, hogy annak ellenére, hogy mennyire elcsépeltek és közhelyesek, közelebbről senki sem veszi szemügyre őket.

És ha már valóban elkezdjük alaposabban megnézni ezt a térképet, több érdekes dologra is rácsodálkozhatunk. Egyrészt, hogy milyen térkép az, ami tájékozódásra használhatatlan – az államok nevei még talán látszanak, de azok sem mindenhol kivehetőek. De lehet, hogy az apró részletek helyett más, akár lényegibb információkat megtudhatunk az Egyesült Államokról. Például az egész káosz, amiben a festékek összefolynak, foltokat hagynak a másik területein, teljesen esetlegesnek tűnik, de lehet, hogy pont az államhatárok esetlegességére világít rá – mennyire érdemes lenne más kontinensekkel is eljátszani ugyanezt! Egy elég nagy, több mint 3 méter széles képről van szó, amin közelről, vagy a digitálisat kinagyítva az is jól látszik, hogy a művész különféleképpen vitte fel a felületre a festéket: például középen, Kansasnál az a szürke folt kifejezetten agresszívan, erőteljesen satírozza át az alatta lévő réteget, míg New Yorknál (jobboldalt) egészen szétfolyik a festék. Mire utalhat ez, esetleg történelmi vagy kulturális okai vannak? Sajnos az amerikai kultúrával csak igen felületesen állok ismeretségben, így csak gyenge találgatásokba kezdhetnék (pl. a még mindig vadnyugatias pusztaság és elmaradottság Kansas területén?) – viszont a XX. századi amerikai kultúrtörténet iránt érdeklődőktől szívesen veszek bármilyen ötletet!

Advertisements