Címkék

, , ,

Corrado Giaquinto: A Béke és az Igazságosság allegóriája (1753-54)

Figyelmeztetés: a „Nevezz meg egy festőt, aki naturalista realizmusáról és/vagy élethű állatábrázolásáról volt híres” versenykérdésre nem ajánlom a festő nevének felemlegetését. Nézzük csak, mire tudnánk ehelyett felhozni szegény Corrado nevét, a lehető legalaposabb felkészülés végett – pl.:

  • „Egy ideig bírtam fizikai rosszullét nélkül, de nem sokáig…” – Igen, ez a rokokó (sorry). Sokan azt hiszik, a rokokó az, ami már barokknak is túl giccses, amolyan ultrabarokk, de nem teljesen így van. A barokkot a katolikus egyház indítványozta, a reformáció által elvesztett hívek visszacsalogatására (a tiszta fehér templomfalak ellenében minél monumentálisabb, színesebb, pompásabb stb. alkotásokkal). Ennek megfelelően szigorúan szabályozott stílus volt, a műfajok közti szigorú hierarchiával (pl. legfelül a vallásos meg mitologikus alkotások, lent a zsánerképek, csendéletek stb.) A rokokót ezzel szemben az arisztokrácia kezdte kedvelni, és nem vallásos célokat szolgált, hanem az ő csillogásukat, fényűzésüket reklámozta. Az erotika sokszor még Szűz Máriából is árad. Ezt a monumentális (216 x 325 cm) művet pl. IV. Ferdinánd spanyol király rendelte, aki ezzel akar hízelegni magának, hogy békét teremtett az országában és igazságosan kormányoz (mondja ő) – ezt szimbolizálja a két enyelgő nőalak, olajággal meg jogarral.
  • „Az enyhén túlzó, patetikus szimbólumok által fedett terület aránya kiemelkedően magas” – pedig nem kicsi vászonról van szó. Miközben a Béke és Igazságosság egymással karöltve uralkodnak a világon, végrehajtóik, a kis puttók a jobb sarokban épp elűzik a Gonoszt (békésen). A másik oldalon lévők pedig tartják a búzakalászt, ami a gazdasági fellendülés jele. Na meg a gyümölcsök, a termékenység, érzékiség, stb., az oroszlán uralkodói attribútum, a galambot mint a Szentlélek szimbólumát meg már fölösleges is fejtegetni.
  • „A leghülyébb babona megfestése” – … Jó, tehát szimbolikus állatok, de mit keres ott az a liba? Vagy mi az egyáltalán ott a zöld ruhás nő mellett? Ja, hogy strucc? Oké. Az meg, mivel meg tudja rágni és emészteni a vasat, az igazságos és erős kezű kormányzást jelképezi. De tényleg, nem vicc! Erre mondaná Obelix, hogy hülyék ezek a rómaiak.
  • Rózsaszín. Ez is nagyon rokokó. A barokk nem nagyon használt rózsaszínt, akármilyen giccsesnek is tűnik.

Talán ennyi elég is. Most pedig, a gyorstalpaló felkészítő tanfolyam után már csak szurkolni kell, hogy ez legyen a tesztkérdés.

Advertisements